Patru roţi sfinte
|Din comoditate, pentru fițe ÅŸi din cauza aglomerației. Trei motive pentru care sibienii nu circulă cu bicicleta. Dacă circuli cu bicicleta eÅŸti un sărac ÅŸi nu îți place să ți se arunce asta în față. Unde să o legi, lângă BMW-ul acela negru sau chiar de gardul bine străjuit de un Porsche roÅŸu? Nu-i aÅŸa că ai părea stupid? BaÅŸca, dacă plouă mai pe la amiază, chit că e senin de dimineață. Te uzi la ÅŸosete, te stropeÅŸti cu noroi pentru că aripile nu te feresc de avalanÅŸa de noroi ce vine de la roata din spate. Nu-i aÅŸa că ai părea stupid să ajungi acasă ca un dalmațian? MaÅŸina e sfântă, n-ai locuri de parcare, n-ai bani de benzină, dar pentru aia tot scoți bolidul la plimbare. Ca să nu te diferențiezi de gloată. Åži, foarte serios vorbind, ÅŸi dacă ai vrea să mergi cu bița prin oraÅŸ, nu ți-ar fi teamă? Că polițiÅŸtii sunt singurii care consideră bicicliÅŸtii ca parte din trafic. Pentru restul sunt statui umblătoare numai bune de aruncat pe trotuar sau în gardul viu. Åži ÅŸtiu oameni care au pățit-o. Berlinul este străbătut de o pistă gigant pentru bicicliÅŸti care are chiar ÅŸi semafoare. Atunci poate ar fi mai mulți care ar prefera să nu mai arunce câteva milioane pe benzină ÅŸi să dea jos praful de pe biciclete.
Chiar daca ar fi piste cu semafoare si semnalizate ca si drumurile romanii tot nu ar folosi bicicleta ca mijloc de deplasare, ci eventual ca mijloc de relaxare (cel mult). Din motivele precizate de tine, dar principalul este mandria. In romania sa folosesti bicicleta e semn ca esti sarac, ca nu iti permiti masina, asa e mentalitatea romanului. In Danemarca, tara in care foarte multi si-ar permite un logan full option pe luna, vezi doamne si domnisoare pe tocuri, imbracate elegant care ATENTIE nu se dau jos din mercedesuri sau bmw-uri ci, circula cu bicicleta. Foarte multe persoane merg la servici cu bicicleta si nu le e rusine si frica de sosete ude, in conditiile in care aici vremea e mult mai capricioasa ca cea din Romania. Asta e, pe langa ca romanul este sarac mai e si mandru.
Eu as merge cu bicicleta la serviciu si uneori o si fac, desi parcurg o distanta destul de mare (circa 4-5km) in zona traversata de TIR-uri; distanta totala pana la serviciul meu e de 8km.
Legat de ploile din Danemarca (unde n-am fost): pot presupune ca acolo strazile sunt ca in Germania (unde am fost), si anume nu te murdaresti de noroi atunci cand ploua (si nici de praf cand e timp frumos). Dar asta e alta problema a Romaniei, mult mai mare.
Ideea e ca la noi nu poti merge cu bicicleta la serviciu cand ploua decat daca ai – la locul de munca – un loc unde sa pastrezi haine de schimb (si – eventual – cel putin o mini-baie sa te speli macar pe fatza).
Chestia cu mandria? Exista la romani, dar eu vorbesc din pct. de vedere al unui roman care vrea sa mearga cu bicicleta la serviciu insa intalneste unele piedici care-l determina sa nu o faca atat de des cum ar trebui: lipsa unui drum sigur, lipsa unor minime conditii la serviciu (dus, loc pt. haine de schimb), lipsa locului de parcare pt. biciclete (nu e cazul serviciului meu, dar sunt destule locuri in Sibiu unde nu poti parca bicicleta daca mai mult de 2-3 persoane ar folosi acest mijloc de transport catre serviciu).
Am mers zilnic la serviciu pe bicicleta timp de vreo 2 luni…Ce picioare si ce abdomen imi facusem de imi era mai mare dragul. Dar m-am lasat ca a dat caldura inabusitoare. Si de lene, bat-o vina.