Demo Day la Innovation Labs Sibiu
|Șase echipe au lucrat aproape două luni pentru a-și perfecționa și pune în practică ideile prezentate în prima fază a Innovation Labs, despre care vă povesteam acum ceva vreme. Inițial, 25 de echipe au prezentat în fața celor mai de seama antreprenori în IT din Sibiu niște idei. Mai bune, mai slabe, mai ușor de aplicat, mai greu de aplicat. Au avut două luni la dispoziție ca să facă pasul de la idee la practică. Cu sprijinul total al sponsorilor și partenerilor evenimentului, cele șase echipe au avut de pregătit varianta demo a ideii prezentate inițial.
Pentru al treilea an, Orange a fost partener principal al Innovation Labs. Echipele s-au putut folosi de o serie întreagă de facilități puse la dispoziție de partenerul principal, iar după Demo Day-ul de la București, nu e exclus ca unele dintre aceste proiecte să intre în portofoliul de soluții al Orange România.
„Deschizător de drum” în ziua prezentării aplicațiilor a fost echipa care a creat Easy Bus. Prezentarea a fost excelentă, una dintre cele mai bune ale serii. Aplicația are un imens potențial pentru întreg sistemul de transport în comun din țară, în special în Sibiu unde administrația locală tocmai lucrează la un Plan de Mobilitate Urbană. Practic, aplicația îți oferă informații în timp real referitoare la traseul autobuzului așteptat precum și la timpul de așteptare până la sosirea în stație. În plus, oferă acces mult mai simplu la achiziționarea biletelor de călătorie, după care trebuie să umbli un pic dacă singura variantă ar fi să le cumperi de la chioșc. Prezentarea tehnică a lăsat însă de dorit, exemplul concret nefiind extrem de concludent.
Echipa din spatele Hear the Picture și-a prezentat impecabil produsul. Pitch-ul a adus multe întrebări din partea juriului, toate cu un răspuns pe măsură. Iar prezentarea tehnică a fost extrem de lămuritoare în condițiile în care îți vine greu să crezi că o fotografie poate fi transformată automat în cuvinte. Aplicația se adresează persoanelor cu deficiențe de vedere. Practic, se încarcă o fotografie în aplicație și este convertită aproape instantaneu în cuvinte, ca persoanele ce nu văd să poată înțelege subiectul. Ceea ce mi s-a părut de-a dreptul ieșit din comun este faptul că pot fi reproduse inclusiv senzații, veselie, tristețe, ș.a.m.d. Printre favoriții mei.
Echipa Noxis a creat un Uber pentru servicii. Platforma te ajută să comanzi sau să transporți bunuri pe distanțe scurte. Practic, în momentul în care dorești să plasezi o comandă serverul contactează cel mai apropiat șofer Noxis, care preia comanda, o achită și o livrează în cel mai scurt timp. Clienții primesc un tip de aplicație, șoferii alt tip de aplicație, doar după ce trec de un interviu. Cum vor plăti șoferii produsele comandate este încă o problemă care dă bătăi de cap echipei Noxis, dar o soluție trebuie să apară.
28 de euro pentru dispozitiv și un abonament de 5 euro pe lună este tot ce ar trebui să plătească un muzeu sau chiar un oraș pentru a avansa turistic prin sistemul propus de echipa Radio Tag. Device-ul construit de tinerii sibieni livrează prin wifi sau unde radio conținut spre utilizatori. Practic, un muzeu ar putea înlocui ghidajul uman cu acest sistem care va oferi toate informațiile referitoare la exponate utilizatorilor săi.
Shopping Route n-au strălucit la prezentare. Deh, emoțiile. N-a strălucit nici prezentarea tehnică iar conceptul este destul de greu de implementat. Practic, pe baza unei liste de cumpărături introdusă în aplicație, Shopping Route îți oferă cel mai rapid traseu prin magazin ca să îți salveze timpul pe care îl pierzi căutând diferite bunuri sau alimente pe rafturi. Însă, după cum bine întreba și unul dintre membrii juriului, magazinele vor fi foarte greu de convins să ofere informațiile necesare pentru ca aplicația să funcționeze având în vedere că niciun mare magazin nu își dorește clienți in and out.
Ultima aplicație prezentată a fost și preferata mea, o aplicație pe care o văd chiar revoluționară. Smart Green House au intrat în prezentare cu siguranța celor care deja au implementat produsul. Echipa din spatele acestei aplicații a contactat deja peste 25 de agricultori iar 10 dintre ei le vor deveni în foarte scurt timp clienți pentru că sistemul funcționează, după cum bine am văzut cu toții. Aplicația îți permite controlarea de la distanță a multor parametri de funcționare a serei. Din aplicație sau de pe site poți porni sau stinge iluminatul, poți porni sau opri sistemul de irigație și așa mai departe. Întreg sistemul costă aproximativ 100 de dolari iar abonamentul anual nu depășește 300 de dolari. Cu 400 de dolari îți controlezi sera din fața televizorului, mult mai eficient decât cu sapa în mână.
Juriul nu a deliberat excesiv de mult. Aplicativitatea în viața reală și calitatea prezentărilor i-au detașat destul de vizibil pe cei patru câștigători. Astfel, echipele Hear the Picture, Noxis, Radio Tag și Smart Green House merg la Demo Day București, la marea finală pe țară.