Vremuri grele pentru presă

Presa a primit un upercut de Doroftei încă de la primul descălecat al crizei. Biznismenii români, văzând că buzunarele se golesc, iahturile încep să putrezească iar arcurile Merțanelor scârțâie, au început să taie. Primul cap căzut, marketing/publicitate. Bugetele s-au înjumătățit, dacă nu au dispărut de tot iar barba care a primit pumnul e cea a presei, ombilical legată de tot ce înseamnă publicitate. Teoretic, piața încă funcționează. Practic, vorbim de un blocaj financiar în care banii nu curg. Cash-flow-ul, pe dulcele grai românesc.
Astfel, ziarele (că astea ne interesează cel mai mult) au început să fie împărțite pe diferite categorii: cele de tradiție, cu greutate sau ziare construite ca biznis, nu neapărat ca presă: Tribuna, Gazeta de Sud, etc. Ziare vechi, solide, adevărate intreprinderi. Din aceeaÅŸi categorie au dispărut însă ziare asemănătoare, ÅŸi ca tradiție ÅŸi ca tiraj, cum ar fi Cuvântul Liber, transformat în Hunedoara Expres. Apoi sunt ziarele de patron, cele care rezistă prin investiții masive, ziarele de mogul, că e la modă expresia. Adevărul, Cotidianul, Jurnalul Național, etc. Ziare care nu trăiesc prin natura esenței lor, cea de presă, ci prin mijloace externe, de business. Adevărul ÅŸi Jurnalul ar fi în cap fără cărți. Exact unde s-a dus Cotidianul. Mutarea cu Nistorescu a fost una genială. Pentru că presa românească e un bordel, Vântu a fost inteligent ÅŸi a pus ÅŸef o curvă. Cea mai mare curvă. Åži pentru că respect cea mai veche meserie din lume, trebuie să îl respect ÅŸi pe Nistorescu. Măcar pentru ideea genială de a face o mutare surprinzătoare de marketing în relansarea Cotidianului. 1000 de spoturi pe ProTV ÅŸi Realitatea n-ar fi creat atât de mare vâlvă în jurul acestui ziar. Putea să umple toate panourile publicitare din România ÅŸi n-ar fi înregistrat acelaÅŸi efect. De ce? Pentru că românul e prost. Pentru că pute de cât de prost e, dar se dă coios în principii.Scandalul a plecat de la o presupusă „cenzură”. ântr-adevăr, Nistorescu a scos un material de pe site-ul ziarului. Åži? Nu vorbim de un patron habarnist în ale presei, nu e vorba de un terchea-berchea ci de omul care a repurtat poate cel mai mare succes în presa scrisă cu Evenimentul Zilei. Deci nu vorbim de un ziarist prost. Din 1000 de redactori ÅŸefi, e mare lucru să găseÅŸti 2 care să aibă aceeaÅŸi viziune asupra unui material. Unul e tipicar, altuia îi place să îÅŸi arate coaele prin slove, altul e deontolog, altul ziarist/om de vânzări, fiecare gândeÅŸte altfel un material. Åži cu toată simpatia de breslaÅŸ, Mirela Corlățan nu stă pe aceeaÅŸi treaptă cu Nistorescu.
Åžtiu, e frustrant. AÅŸ fi luat foc la fel de repede. AÅŸ fi tunat ÅŸi fulgerat, aÅŸ amenința cu Haga, Strasbourg ÅŸi judecătoria din TaÅŸkent. M-aÅŸ plânge tuturor prietenilor din messenger. Nistorescu este răul necesar pentru un ziar ca ÅŸi Cotidianul. Ziar cuprins de boemia intelectualilor, în permanență filtrat prin cuvântul „elită”. Cititorii noÅŸtri sunt intelectuali. Cititorii noÅŸtri sunt elita. Cu siguranță. Pentru fiecare elitist care citeÅŸte Cotidianul există alți 50 de prostănaci, cumpărători de presă, care ocolesc ziarul exact din acest motiv, că nu fac parte din elită. Până la urmă, ziarul e o afacere. Iar elita nu e o niÅŸă profitabilă, chestie recunoscută chiar ÅŸi de cotidieni. Cum Radio Guerilla e un radio pentru oameni de radio, aÅŸa ÅŸi Cotidianul e un ziar pentru presari. Plin de opinii, plin de editoriale, prea puține ÅŸtiri, prea puține reportaje, prea puține interviuri, prea puține… Cetitorul de presă vrea informații. Ziaristul de rând, 99% dintre cei care scriu în gazete, nu sunt liderii de opinie pe care îi caută cititorul de ziar. Niciun ziarist român al orei actuale nu ar putea crea o revoluție, de exemplu. Iar puținii cei care ar avea măcar posibilitatea teoretică nu lucrează la Cotidianul. âl pizduiți pe Tucă? De ce? Pe site-ul Jurnalului sunt interviuri cu Å¢iriac, cu Belu, oameni care fac istoria actuală. Folk comunist? VorbeÅŸti prostii. Da, mă gândesc că promovarea artiÅŸtilor gen Alifantis, Iris contravine conceptului premium. Ai dat cu piatra ca prostu.
Revenind. Nistorescu nu a fost niciodată un om iubit. Iar acum ÅŸi-a atras ura tuturor boemilor. ân cifre, sunt convins că va bate orice altă conducere a ziarului. AÅŸa curvă cum e el. Cenzurând, concediind. Iar ultima informație arată că vulpoiul are un plan bine conturat. Pentru echipa de la Cotidianul e un moment greu. Va fi la fel la toți, inclusiv la noi. Epoca presarilor romantici a murit demult.

7 Comments