Manual pentru soferi

Cu cât mai mulți kilometri se adună pe bordul Borei cu atât mai aprig cred că e nevoie de un manual pentru ÅŸoferi. Nu Codul Rutier, nu cursurile de legislație din ÅŸcoala de ÅŸoferi, unul al normalității, al bunului simț, al atenției față de cei de lângă tine pe care poți să îi omori la fiecare pas.
Că acuma, sincer, câți dintre voi, ăÅŸtia care aveți carnet de mai bine de 5 ani mai aveți habar de codul rutier? Câți faceți mai mult de 15 puncte din cele 22 necesare ca să luați carnetul. Ascultați la mine, ăla care trece de 15 e un Einstein. Åži, trust me, că am dat anul trecut examen după ce am predat carnetul poliției pentru că am depăÅŸit limita de viteză.
Ieri am făcut 220 de kilometri, 110 până la Deva, 110 înapoi până la Sibiu. De cel puțin trei ori era să fac parte dintr-un accident ÅŸi n-am siguranța că aÅŸ fi scăpat vreodată dacă chiar aÅŸ fi intrat în maÅŸinile respective. Recunosc, nici io n-am fost uÅŸă de biserică. Restricțiile de viteză păreau scrise în ebraică, de aia le-am ÅŸi ignorat complet. Dar, mi-am pus la bătaie doar propria-mi viață. Dacă săream de pe ÅŸosea la 150 la oră, dădeam ortu, rupeam maÅŸina în bucăți, dar aÅŸ fi suferit doar eu. N-am jenat pe nimeni, n-am pus pe nimeni să frâneze, n-am încurcat pe nimeni în afara propriului meu puls.

1. Dragi ÅŸoferi de Dacie Logan. Probabil, în momentul în care v-ați cumpărat această maÅŸină ÅŸtiați că e de producție românească. Da, ÅŸtiați ÅŸi că nu mai este Dacia 1310, care mergea suflată în jigleur ÅŸi care putea fi oprită când coborai panta ca să nu consume benzină. Pe de altă parte, ÅŸtiați că e tot Dacie. Dragii mei ÅŸoferi. Luați cartea tehnică a maÅŸinii ÅŸi citiți. Dacă scrie pe ea 1.4 MPI, înseamnă că nu se poate lua la trântă nici cu 1.9 FSI nici cu 2.5 TDI. 1.4 e 1.4. Sigur, a fost făcută pentru familion. Mere la 120 cătinel-cătinel, ajunge ÅŸi la 140, poate chiar mai sus. Dar diferența e că ajunge de la 80 la 120 în 30 de secunde, nu în 5 ca vreunul din modelele de mai sus. Prin urmare, când vezi în fața ta o coloană de maÅŸini, autoturismul din fața ta e un Q7 ÅŸi cel din fața lui un VW, care nu depăÅŸesc, ci stau în coloană, înseamnă că au un motiv întemeiat, nu că sunt retardați. Prin urmare, eÅŸti un bou dacă începi să depăÅŸeÅŸti. Zi mersi, în pizda mătii, că se mai găseÅŸte câte un prost ca mine care accelerează până să îl lovească pe ăla din față ca să îți facă ție, în pizda mătii de prost, loc în coloană ca să nu te spulbere tirul care vine din față. Åži zi mersi, idiot congenital, când mă vezi că îmi ÅŸterg fața de broboane din cauza ta. Pune mâna pe carte ÅŸi lecturează. Care sunt vitezele puternice ale maÅŸinii, cum tre să schimbi în viteză mai mică, deci mai puternică, în momentul în care începi să depăÅŸeÅŸti. Boule, la 60 la oră în viteza a cincea nu ai niciun demaraj. Åži mă încurci pe mine, pe ăla pe care îl depăÅŸeÅŸti, tirul care vine din față ÅŸi poliția care va măsura cum căcat au ajuns creierii tăi lipiți de copacul din apropiere. Ne încurci pe toți. Vrei bolid? Du-te-n măta pe pista de karting ÅŸi fă-ți creierii muci.

2. Domnule Hojdea. Că bănuiesc, ÅŸi nu prea cred că greÅŸesc, că v-ați botezat firma de transporturi într-un mod cât mai original posibil, după numele primit de la mumă ÅŸi de la tată. Trust me, Coțofana e imbecil, dar măcar e original. Sunt curios ce fel de test le-ați dat ÅŸoferilor de la Hojdea Trans când i-ați angajat. Măcar ați verificat dacă au carnet? Numai aÅŸa, pentru siguranță, chemați-i un pic pe toți la bază ÅŸi cereți-le carnetele. Că eu am vaga impresie că au carnet de A ÅŸi nu de autocar. Sau, dacă au de autocar, explicați-le că nu e motocicletă ÅŸi nu se pot strecura prin trafic. Retardule care conduci autocarul domnului Hojdea. Când am evoluat din maimuță în om am obținut ÅŸi o calitate necesară traiului nostru, pe care lupii n-o au. Putem roti capul. Stânga, dreapta. Stânga e aia cu ceas, că presupun că încă nu realizezi că ai două mâini care diferă prin orientare. AÅŸadar, când ieÅŸi dintr-un drum mascat de tufe, uită-te, grijania ta de nemernic ÅŸi în stânga, că poate îl vezi pe ăla care vine pe drumul principal. Åži dacă auzi în urma ta roți scrâÅŸnind pe asfalt, fă măcar un semn de scuză-mă, dacă ai expresia în vocabular.

3. Ultimul, dar nu cel din urmă. Ceva executive de prin capitală. Pulos gagiul, nevoie mare. DepăÅŸire în Apold pe linie continuă ÅŸi trecere de pietoni, depăÅŸiri ca-n filme, B 02 RCH, pe numele lui de trafic. Ä‚l mai mare idiot pe care l-am văzut vreodată. Åžtiu că n-o să mori în casă ÅŸi mi-aÅŸ dori ca familia să aibă ce să jelească după tine, nu doar o amprentă dentară ÅŸi neÅŸte oase printr-un ÅŸanț. Probabil că te grăbeai, mi-am dat seama după faptul că eu mergeam cu 120 ÅŸi tu ai trecut pe lângă mine ca racheta. Noroc că te-am prins în Sibiu, să te văd mai de aproape. Măi tâmpit scelerat, nu ÅŸtiu unde ai buchisit tu Codul Rutier, dar nu ai voie să depăÅŸeÅŸti pe dreapta. Aaa, eÅŸti deÅŸtept ÅŸi ÅŸtii că uneori ai voie? Nu în cazul ăsta. Pe dealurile dinaintea SăliÅŸtii, drumul de două benzi se îngustează la un moment dat. Skodistul făcea întrecere cu un microbuz de la Sigemo, care nici ăla nu le avea pe toate acasă. Trec pe unica bandă, în spatele unui camionel micuți. Sigemo o taie prin stânga iar boul cu Skoda prin dreapta. Era O SINGURÄ‚ BANDÄ‚. A trecut la un milimetru de ÅŸanț, l-au prins pe ăla în sandwich, singura lui reacție a fost să înțepenească volanul ÅŸi să frâneze cât de tare a putut. RCH, să nu uiți să-ți scrii pe cruce, am trăit ca un bou, am murit ca unul, într-un ÅŸanț.

13 Comments